Доклад на Тема „ Тъч скрийн устройства в детските кътове на музеите



Дата16.11.2017
Размер117.88 Kb.
Размер117.88 Kb.

Доклад на Тема



Тъч скрийн устройства в детските кътове на музеите.“

Иван Христов – дипломант в магистърска степен на специалност БИНКП в Софийски университет „Св. Климент Охридски



su_logo


Целта на този доклад е да даде светлина на възможностите за технологично развитие на музеите и по-точно изпозлването на нови интерактивни устройства, като тъч скрийн киоски и тъч скрийн игри ориентирани към децата посетители, за да направи по-интересно и занимателно посещението им в музея.

Глобализацията и динамичните социални и икономически процеси, на нашето съвремие предизвикаха развитието на съвременната IТ-инфраструктура като комплекс от взаимосвързани информационни системи и услуги. Това доведе информационните технологии и комуникации до един постоянен процес на усъвършенстване и образуване на невидим слой, осезателно повлияващ върху всички аспекти на нашия живот, днес. Именно бързите темпове в развитието на информационните и комуникационните технологии и повишените изисквания от страна на потребителите доведоха до еволюцията и на музеите. От обикновени уеб страници, днес вече сме свидетели на дигитални и виртуални библиотеки и музеи. Появяват се все повече виртуални изложби, които показват изображения на музейните експонати, а вече са на лице и виртуални разходки на музеите. Музейното дело се развива благодарение на интернет и новите технологии под формата на виртуални музеи. Музеите се насочват към дигитализацията на колекции и виртуални разходки не само за да запазят културното иаторическото наследство, но и, за да достигне информацията до по-широк кръг от публика. Естествено новите технологии НЕ се изпозлват само с цел преместване на музеите от реалното в дигиталното пространство. Музеите в цял свят използват все повече интерактивни елементи (устройства, информационни киоски и пр.) в своите експозиции. Те осъзнават, че най-ефективният начин да се предизвика и задържи интереса на посетителя е да се създаде взаимодействие между него и експоната. Експозициите с интерактивни елементи предизвикват значително по-голям интерес от традиционните и имат по-висок образователен ефект. По-голямата част от публиката вече възприема интерактивните елементи като естествена част от дадена изложба и липсата им го кара да я определя като старомодна, изостанала от времето си и безинтересна, особено за децата посетители. Скоростта, с която се развиват ИТ е толкова голяма, че децата вече се сблъскват още в най-ранна детска възраст от развитието си с технологиите.

Наистина, макар да съм в разцвета на своите сили и достатъчно млад, няма как да не призная колко по-различен е станал светът през последните години. Животът днес няма почти нищо общо с този, когато ние бяхме деца, а какво остава ако го сравним с детството на нашите родители… А по отношение на децата… (както се шегуват хората), те се раждат с IPad в ръцете. Децата ни са обсебени от всички съвременни джаджи. Веднъж привлечени от цветния екран, те трудно се отделят от него. Затова няма как да не се запитаме дали всички тези неща са им нужни, както и какъв ще бъде ефектът, който ще окажат върху децата. Според проучване, което е проведено в САЩ през 2013 г. данните са наистина стряскащи – цели 38% от децата под 2-годишна възраст в страната, вече са използвали или Iphone или IPad. На практика, шегата за това, че бебетата се раждат с джаджата в ръце, май е истина! А какво ще кажете за това, че почти всяко трето дете на възраст между 8 и 10 години, е горд притежател на свой собствен мобилен телефон.

Присъствието на съвременните технологии в развитието на детето се превърна в една доста дискутирана тема в последните години. Особено темата дали имат място, или не, технологиите в развитието на детето. Не може с лека ръка да кажем дали е правилно или неправилно и кога трябва да запознаем детето с новите технологии. В различните обществени кръгове се спори по въпроса дали това  води до повече ползи или вреди, но един факт е налице – детето ви борави с информация, за която вие дори не сте подозирали, че може да съществува.

Стив Джобс например е имал категорична позиция по отношение ползването на смарт технологии от децата му. По време на интервю преди години, репортерът Ник Билтън му задава следния въпрос: 

Предполагам, че Вашите деца обожават IPad? Сигурен съм, че собственикът на Apple ще се постарае неговите деца винаги да са снабдени с най-новите устройства?

Изумлението от отговора на Джобс обаче било пълно – както за репортера, така и за света:

Децата ми никога не са го ползвали, защото ние ограничаваме достъпа им до технологиите вкъщи.“

Хронологично погледнато, дъщерите на Джобс, Ерин и Ева, са били тийнейджърки на 12 и 15 години, точно по времето, в което iPad завладя света. Но колкото и да се опитваме да ограничаваме достъпа до Технологите, те продължават да се развиват и да ни омайват всеки ден с нови, блестящи джаджи, а децата ни са толкова нетърпеливи да хванат в ръцете си последния смартфон, колкото сме и ние. Вече е почти невъзможно да скрием челядта от нашествието на технологията – дори в предучилищна възраст могат да се видят деца, които ежедневно използват таблети. Но това не значи, че всяка технология е подходяща за всяко дете. В зависимост от възрастта има подходящи технологични постижения, които да помогнат на детето да бъде в крак с времето и да се развива по най-добрия за него начин – и разбира се, с подходящ контрол от страна на родителите.

http://hicomm.bg/web/files/richeditor/articles/1/shutterstock_72128905.jpg

72% oт децата до 8-годишна възраст имат лаптоп в дома си, който използват ежедневно.

Всъщност няма идеална възраст, в която можем да „запознаем“ децата с технологията, но всеобщото мнение е, че след 2-годишна възраст детето е готово за това. Все пак трябва да се следят интересите и нивото на растеж на отделното дете, за да преценим дали са готови за този достъп. Все повече родители избират да запознаят децата си с прелестите на таблетите, рийдърите и лаптопите във възможно най-ранна възраст (разбира се, с контрол от възрастните) с цел те да израснат като част от новото поколение – уверени в себе си и в своето разбиране на технологиите, заличаване на ограниченията, откриване на нови хоризонти и стремеж към иновации. Вече дори има термин, с който назовават децата от новото технологично поколение а именно – Digital kids.

Една нестандартна реклама на водещият руски телеком MTS дава много добра представа за тези деца. Тя представя комуникациите, представени през погледа на бебе ИТ-генийче, което удивлява публиката и оставя приятно усещане у зрителя. Правене на снимки, смъкване и качване в YouTube – толкова просто и лесно, че и бебе може да се справи.

https://www.youtube.com/watch?v=rg37kafMsWk

Тези деца са родени в електронна информационна среда – за тях преходът към цифровизация е нещо непознато, защото те живеят в такава от самото начало и това значително променя тяхното възприемане на информация и уменията, които те придобиват за общуване и научаване. Трябва да се свикне с идеята, че в това отношение децата се приспособяват и развиват много по-добре. Изследвания показват, че все повече родители започват да мислят да осигурят таблет на детето си около 4–5-годишна възраст. Възможностите са необятни – рисунки, песнички, образователни игри и всичко, което родителят може да иска за наследника си още преди да тръгне на училище. Разбира се, добре е да се блокира на таблета всичко, което би могло да навреди или да е неподходящо за възрастта му.

В подкрепа на технологиите в развитието на децата признатият доктор по образователните науки Милтън Чен твърди, че „технологията дава колела на ума“. Дигиталната трансформация, която настъпва дори в класните стаи, не е случайна – тя ще продължи да настъпва и постепенно да измества тежките учебници. Според професора от Харвард Ричард Мърнейн „предизвикателството е да преосмислим не това, което се изучава, а това, как учителите дават възможност на учениците си да използват дадената информация“. Наистина технологията е невероятен инструмент с едно може би най-важно качество – тя дава възможност на децата да учат с индивидуално темпо и стил, както и да комуникират повече и да си помагат. Най-подходящ за предучилищните умове се оказва таблетът.



http://hicomm.bg/web/files/richeditor/articles/1/kindle-fire24.jpg

70% от семействата с деца под 12 години твърдят, че имат таблет, който децата ползват ежедневно.


Мануела Чугудеан е маркетинг и PR директор на Intel за Централна и Източна Европа. Тя също е на мнение, че технологиите могат да бъдат много полезни в образованието на децата и споделя:

Компанията Intel насърчава образованието и стимулира интереса към науката на децата и учениците. За най-малките деца, от първи до четвърти клас, Intel предоставя малки лаптопи. Проектът в България обхваща няколко паралелки в София за момента. Това са доста функционални лаптопи, които са модифицирани, така че да бъдат максимално лесни за ползване от деца. Разширихме инициативата и за по-големите деца от четвърти до осми клас им предоставяме таблети или хромбуци.“


http://hicomm.bg/web/files/richeditor/articles/1/uk_kindle_touch_kid_4under_covers_p1.jpg

57% от децата, които ползват таблети, го правят с образователна цел.

Естествено всяко нещо на този свят има и отрицателни страни, но каквито и да са те, мястото на новите тенологии в ежедневието ни е неизбежно, освен това темата на доклада е да покаже ползите и необходимостта и мястото на новите технологии в музеите, като средство за интерактивна забава на посетители, в частност децата като псоетители, а не да доказва дали технологиите са вредни или не. За да привлечеш вниамнието на едно дете, за да задържиш интереса му, било то в училище, в библиотека, в музей или където и да е, в наши дни технологиите са един от най-лесните начини, особено когато имат и развлекателна цел. Един прекрасен пример за такава технология са Тъч скрийн екраните. Начинът, по който тъч екранът реагира на допира, интерактивността му помага на детето да усеща, че то контролира нещата, а знанията се поднасят под формата на игра, защото децата учат най- лесно с игри. Те са безгрижни и цялото им ежедневието е постоянна игра, ако няма игра им доскучава и губят интерес.

Именно добавяне на тъч скрийн информациони киоски и тъчскрийн устройства с развлекателна цел за децата в музеите и разработката на по-сложна инсталация, която да съчетава реално и виртуално пространство – ще предложи интерактивни елементи, които ще впечатлят не само децата, но и останалите посетителите и ще им помогнат да се задълбочат в опознаването на експозиците. Тези устройства не са новост, но постоянно се развиват и предлагат нови възможности на музеите. За да дадем повече яснота ще дадем за пример накои добри практики в световен мащаб:

Този тъч скрийн киоск, както се вижда, е проектиран да служи и на хора с двигателни проблеми, екранът е пдовижен и лесен за използване.

Подобен тъч скрийн има в музея на модернтие изкуства в Ню Йорк и в националната галерия в Лондон. На него посетителя може да избере картина и да я принтира на място.



Интерактивно тъч скрийн устройство за рисуване в Tate Britain Museum.



http://www.trentonbusiness.com/wp-content/uploads/2014/09/double-kiosk-again.jpg

Oт няколко години Регионалният исторически музей в Стара Загора предлага нова атракция за деца и възрастни - разработената специално за музея интерактивна игра за тъчскрийн, създадена по проект "Иновативно представяне на екологични теми в музейна среда". Целта на играта е по привлекателен, образователен и занимателен за децата и възрастните начин да се покаже, че всяко действие на човека оказва силен ефект върху природата.



http://www.museum.starazagora.net/sites/default/files/02.jpg

Разработена е игра за тъчскрийн в три модула: „Рециклирането и рационално използване на ресурсите“, „Въздухът и как го пазим чист“, „Урбанизация, зелени системи и синантропни животински видове“. Чрез създадената игра ще се предостави лесна и достъпна информация относно рационалното използване на ресурсите, разделното събиране на отпадъци, участието на гражданското общество във вземане на решения по проблеми на опазването на околната среда.

Предвижда се продуктът да се популяризира сред  посетителите на музея, които годишно достигат до 60 000 души, от които 55% са учащи.

През 2013 година библиотеката във Варна празнвуа своя 130 рожден ден. По този повод беше представена и новата система за книгозаемане. Тя служи за самостоятелно заемане и връщане на книги За целта се използва тъчскрийн, чрез който потребителите връщат своите четива. Той е разположен във фоайето на основната сграда. Устройството, благодарение на което хората ще могат самостоятелно да заемат книги, се намира в зала “Книгозаемане”. Така се пести повече време на потребителите и на библиотекарите, които вече могат да бъдат и консултанти.



http://static.petel.bg/resources/2016/03/21/big_40.jpg

Примерите, които разгледахме по-горе се отнасят за всякакъв вид псоетители, а сега нека погледнем какви модели на тъч скрийн софтуер за игра насочена по специално към децата с образователно занимателна цел съществуват:



word find

Тъч скрийн игра от типа „Намери думата“

creature feature, think twice

Тъч скрийн игра от типа „Намери двойката“

pop quiz

Тъч скрийн игра с въпроси и възможни отговори.

true identity

Тъч скрийн игра, на която децата трябва да познаят какво е поакзано на изображението.

guide and seek

Тъч скрийн игра от типа „Разузнай и търси“

paige\'s newsroom

Тъч скрийн игра репортер, с възможност за принтиране на статията.

order sorter

Тъч скрийн игра от вида „Подреди по ред“.

pick quick - pre-k touch screen game

Тъч скрийн игра с възможни два отговора представени в изображение.

place in history

Тъч скрийн игра, където посетителя трябва да определи от коя епоха датира даден предмет.

where on earth

Тъч скрийн, задаващ въпроси, свързани с географията.

animal sounds hear ye, hear ye

Тъч скрийн от типа „Познай от какво е този звук“

С тези примери разбира се не се изчерпват всички модели на тъч скриийн устройства и технологии, които могат да се използват. Освен това, както споменахме, скоростта, с която се развиват технологиите е толкова бърза, че всеки ден ни изненадват с ново предизвикателство. Такъв например е проекта на установените в град Лийдс парижани Паскал и Гийом Помие, които са баща и син. Проектът все още е на ниво прототип и търси финансиране от около един милион евро и представлява високотехнологична гривна, която превръща китката на потребителя в тъчскрийн и той може да го ползва вместо смартфон и таблет, разчитайки на своята кожа.



гривна cicret

Гривната използва миниатюрен вграден прожектор, който пренася изображенията върху кожата на китката. Всички команди могат да се подават чрез кожата на ръката, която се превръща в тъчскрийн. Гривната притежава всички функции на смарфоните и таблетите. Тя е снабдена с USB порт и акселерометър, поддържа Bluetooth и Wifi.



гривна cicret

Нищо чудно, някой ден в музеите да се раздават на посетителите подобни гривни, които ще направят тъч скрийн устройствата подвижни и ще могат да се ползват от всеки без да чака на опашка пред тях.



ЗАКЛЮЧЕНИЕ

Модернизирането на музея включва много дейности. То започва с модернизирането на музейния мениджмънт и маркетинг. Но всичко това е трудно постижимо без необходимата техническа съоръженост като електронна обработка на художествените, архивните и библиотечните фондове, използване на мултимедията за нуждите на образователните програми и рекламата, оборудване на експозициите със съвременна осветителна и аудиовизуална техника, навлизане на атракцията в музейно-експозиционната дейност, като компютърни терминали, които дава достъп до информация по електронен път (информационни киоски) и тъч скриийн устройства с развлекателна опознавателна насоченост. За да заинтригуват и привлекат музейните институции младите посетители ( децата ), тяхното технологичното развитие е неизбежно на фона на новото поколение „Digital kids“. Чрез внедряването на тези съвременни техники в изложби и образователни експозиции ще се позволи на музея да реагира адекватно на нуждите на съвременната публика. И по скоро на нуждите на децата, като направи посещението по-интересно, занимателно и интерактивно. Това ще увеличи интереса и броя на малките посетители на музейните институции, а с това ще се осигури и по-голямо финансиране.



Използвана литература:

  1. http://radoykova.blog.bg/drugi/2015/11/15/vyzdeistvieto-na-tehnologiite-vyrhu-razvitieto-na-decata.1407194

  2. http://www.capital.bg/biznes/intervjuta_i_komentari/2015/05/10/2529842_decata_se_orientirat_mnogo_burzo_vuv_visokite

  3. http://www.d-rmario.com/?p=5685

  4. http://detskiknigi.com/knigite-detsata-i-tehnologiite-kakto-i-nyakolko-drugi-va-prositelni/

  5. http://hicomm.bg/analiz/decata-i-tehnologiite.html

  6. http://www.podiym.com/2011/11/blog-post_20.html

  7. http://thexperts.bg/S-interaktivni-igri-muzej-shte-uchi-decata-da-paziat-prirodata

  8. http://www.museum.point2explore.com/TouchScreenPrograms/tabid/139/CategoryID/2/PID/538/Default.aspx

  9. Музеят – традиции и съвременност. Доклади и съобщения от Международна научна конференция, посветена на 40-годишнината от създаването на Етъра. В. Търново, Фабер, 2005.

  10. Международна конференция на тема: „Дигиталното настояще и бъдеще: Икономически, културни, образователни, правни и технологични въздействия“, организиран от Университета по библиотекознание и информационни технологии, София (София, 9-10 април 2013 г.). Докладите от конференцията са издадени в сборник през 2013 г.

  11. Електронен сборник, Музеят и предзвикателствата на XXI век, материали от конференции,1-2 юли, 2011г.

  12. Physical kiosk examples.pdf


Сподели с приятели:


©zdrasti.info 2017
отнасят до администрацията

    Начална страница