Галерия сибанк



Дата18.11.2017
Размер19.35 Kb.
Размер19.35 Kb.

Галерия СИБАНК


представя
Емил Христов

Загуби в превода
5 юли – 5 август 2005

Откриване – 5 юли 2005 /вторник/, 18.30 часа
През целия месец юли в галерия СИБАНК ще бъдат подредени 20 фотографии на Емил Христов събрани заедно единствено по законите на еклектиката.

Емил Христов е сред онези най-добри български визуалисти, които имат толкова изразена идентичност и непогрешимо чувство за изображение, че са станали единствен критерии за потресаваща естетика.

Операторът-фотограф в този случай е фотограф-оператор, който показва своите 20 мрачни, хипер-реалистични, цветни и черно-бели, самотни и дистанцирани, страстни “загуби в превода” като фрагменти от някаква абстрактна история, някъде между камерата и фотоапарата...

Фотографиите в изложбата са копирани в Българското фотографско сдружение от Милен Станков.


През 2001 година написах в световно известното словенското списание "Imago" статия за българската фотография от 80-те години на миналия век. Тя се бе превърнала във феномен, заради артистичните си идентификации (в постмодерна перспектива), трудно постижими в другите области на персонално срамежливата соцкултура. Сред няколкото имена, които тогава вдигнаха аз-вълната на образите, беше Емил Христов. Текстът ми за него завършваше така: "Днес Емил Христов вероятно е най-популярният български оператор, рядко фотографира, но често се заканва, че ще го направи".

Ето, че изпълни заканата си с изложбата "Загуби в превода" в галерията на СИБАНК. Още филмовата аналогия в заглавието обявява водещия естетически маршрут: културното време на киното се завърта на обратно, докато застине в снимка. Под повърхността на движещите се образи дремят статични, които живеят собствен (често пъти съвсем различен) живот. Фотографиите на Христов извеждат в поетика тази меланхолия на просъницата; приличат на парчета лента, отпаднали от филм. И това, че първо са се появили, и това, че после някой ги е отрязал, сякаш е станало по случайност. Случайността е реванша на гледките спрямо идеологията на движението, което винаги те кара да вярваш, че истината е напред и винаги те лъже - най-малкото, за да може да продължи.

Възбуждащият минимализъм във фотографиите на Христов е шанс да ги четеш във всякакви контексти. Например, телевизионната игра "Биг Брадър", която се превърна в медийния хит на годината, като популяризира воайорството и заедно с това го профанизира, сведе го до поглед през ключалка с ръка върху чатала. За Христов то е професионално усилие, което освобождава погледа от предразсъдъци, дава му възможност да избяга от онова, което гледа и да си прибере "загубите в превода" от "езика на нещата" на "езика на очите".

Изложбата му връща загубената слава на воайорството.

Георги Лозанов



За допълнително информация:

Галерия СИБАНК – 93 99 280; Светлана Куюмджиева – 0897 967 121



Сподели с приятели:


©zdrasti.info 2017
отнасят до администрацията

    Начална страница